Häst och ryttare: Psyket är en viktig del av nyckeln till framgång inom hästhoppning

Tro det eller ej, men psyket hos ryttaren spelar in så otroligt mycket på hästen och hela ekipagets prestation. Om jag som ryttare är rädd för att hålla en fräsch galopp och tycker att hindren ser stora ut så slutar det vanligtvis med ett eller flera stopp, beroende på vad man har för häst. Tittar man ut ett speciellt hinder redan när man går banan så kommer säkerligen hästen att titta på hindret som den annars hade hoppat utan problem.

Om vi vänder på pannkakan och vi säger att en ryttare går in med inställningen ’jag kommer att vinna’ så kan de leda till att man blir på tok för kaxig och litar för mycket på hästens förmåga. Vilket i sin tur leder till att man enbart åker runt på hästen och de i sin tur kan ofta leda till stopp eller andra olydnader, man måste rida! Sedan eftersom jag tänker på hur mycket jag ska besegra alla andra så kan mitt psyke stressa min häst, vilket sällan ger bra resultat.

 

 

Sedan så finns det ryttare som helt enkelt ger upp om hästen stannar hela tiden på framhoppningen och därmed blir utesluten från klassen. En gång när jag tävlade ridskolehäst(Lola) lokalt för några år sedan på KDRF så stannade hon hela tiden på framhoppningen, hon hoppade inte ens det lilla hindret. Sedan sa en instruktör (Anna) tänk bort framhoppningen och börja om från början. Så jag började om från början och hade Åsa’s tips i huvudet: ’Tänk att du rider på de gröna ängarna, våga galoppera’. När vi väl var klara på banan så slutade det med en dubbelnolla och placering. Vilket är rent bevis på hur mycket psyket spelar in.

 

 

Så går det dåligt på framhoppningen så tänker jag: ’Det här tar vi igen på banan istället’. Hur det än går på framhoppningen och framridningen så har jag denna tanke innan jag går in på banan: ’Nu ska vi ha kul och jag ska göra mitt bästa’. För tänker jag så kommer jag att prestera bättre och hästen kommer att vara gladare och helt enkelt ha en bättre inställning.

Mitt bästa tips när du rider angående inställning: Gå in för att ha kul och för att göra ditt bästa, på så sätt tror jag skarpt på att samspelet mellan häst och ryttare blir starkare och att kemin kommer att gnistra.



Kommentarer
Sofia - TÄVLING: VECKANS BLOGG

Nu har äntligen chansen att bli VECKANS BLOGG kommit igen. Så var inte rädd att ta den ;D



http://sofiaelinab.blogg.se/2010/may/veckans-blogg.html

Sofia

Asbra skrivet ju:)

2010-05-22 @ 19:32:22
URL: http://olinlundmark.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

.

RSS 2.0