Manege-fredag

Åkte in till ridhuset i fredags. Byggde fram en liten "ta det lugnt"-övning(4st galoppsprång mellan hindren). Red fram lite lugnt i alla gångarter. Sedan red jag igenom LB:3 programmet som vi ska starta. Vilket kändes rätt bra, tempoväxlingarna stör honom inte alls utan fungerade superbra. Tycker inte vi har några direkta svårigheter med programmet i sig. Bara man är uppmärksam under galoppökningen på diagonalen. Annars är det största problemet att slappna av för Mr Tens. Sedan hoppade vi övningen 3-4 ggr i varje varv, red både rakt fram och la volt. Han var super lugn så vi lämnade övningen så fort. Sen red vi igenom LA:4an. Det gick egentligen bra ändå. Han har inga större svårigheter med rörelserna. Det jag får tänka på är att vara väldigt tydlig med vändningarna i skritt, stillhet i halter, ha mycketmycket ben när vi ska rida förvändgalopp(då jag inte vill gena) och sen vill jag även ha ut mer av skänkelvikningarna speciellt undan höger skänkel. Sen har vi det där spännis problemet. Han har så otroligt mycket energi, är jätte känslig och tittig. >Vilket medför att jag inte kan rida honom i den form jag vill ha honom, utan rider honom lite mer 'kravlöst' för att han ska försöka slappna av... Men det är ju bara att jobba vidare, vi tränar väldigt mycket halter nu när vi rider. Mest för att han ska kunna stanna och stå still utan att det börjar krypa i kroppen, lättare sagt än gjort(men vi kämpar).
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

.

RSS 2.0