Masage övning



Rödlinje:
Börjar med att enbart stryka medhårs och mothårs. Ökar trycket eftersom hästen börjar bli varm. Sen trycker jag personligen med tre fingrar och ritar ett sicksackmönster efter halsmuskeln och stryker sedan medhårs. UPPREPA. Avrundar med att stryka medhårs.

Blåcirkel: Stryker med hela handen, för att sen då hästen är varmare lägga trycket mot handflatan och enbart låta fingrarna följa med i rörelsen med handflatan. Rörelsen görs både medsols och motsols. Avsluta den sedan med att stryka medhårs.

Grönlinje: Börja med att stryka upp och ned efter bogbladet som man känner väldigt tydligt. Ta sedan och lägg höger eller vänster hand precis framför bogbladet med tummen pekandes utåt. Sedan placerar du din andra hand på tummen. Dra sedan upp och ned längst bogbladet med lagom tryck. Avsluta med att stryka medhårs.

Gullinje: Precis som på alla andra, börja med att enbart stryka, fram och tillbaka på muskeln som ligger på sidan av ryggraden. Sedan lägger man på mer tryck i strykningarna för att sedan övergå till att rita sicksack tryck mothårs precis som på första övningen. Sedan till sist avsluta med att stryka medhårs.

Detta är en massage jag fick lära mig när min förra häst helt plötsligt blivit 'trasig' i ryggen bara under en dag. Vi misstänker att han sprungit omkull i hagen och fått väldigt ont.. Veterinären hittade inget fel, förutom att han hade ont då. En kiropraktor stökade till ryggen men han vart lika fort dålig igen. Sedan kom en tjej från Kalix om jag inte miss fel och visade mig denna massage. Man kan verkligen inte tro att de kan göra så mycket att massera lite grann varje dag. Men tro det eller ej ju bättre jag blev på att följa denna ändå lilla massage dagligen så kom hästen att bli fräschare än han någonsin varit. Därför är detta en massage jag gärna sprider vidare för att det verkligen funkar och är förebyggande för en fräsch häst.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

.

RSS 2.0