27 september


Idag har jag provat rida på ett Pelham(se bild ovan till vänster) hade även delta tyglar(se bild ovan till höger). Vi for ut i skogen och jobbade på med lite galopp med tanken: samlasamlasamla. Gick väl helt okej, men jag tycker minsann hon funkar bättre på tredelat bett och remontgrimma. Vi avslutade med att klättra lite backe sen skritt hem. Anledningen till att jag hellre rider på remont än vanlig engelsk nosgrimma är att den faktiskt ligger precis utanpå tänderna.  Så hästtandläkare avråder från att rida på engelska nosgrimman om man har en känslig häst, då passar det sig alltså bättre med Remont eller Pullar.

Detta är en bana jag faktiskt är sugen att träna just nu. Ritade den i paint^^. I alla fall, att tänka på när man bygger den här banan är att man ska bygga så man kan hoppa alla hinder åt alla håll. Alltså inga tripplar och gör oxrarna pararella. Målet med övningen är att man ska hitta jämnhet, lydnad och balans. Alltså det ultimata samarbetet. Eftersom min häst är så fruktansvärt framåt så känns det här som om det vore en bra övning för oss. Så jag la in en linje. När man hoppar fram på linjer över huvudtaget så brukar jag bryta av till trav i mellan sedan ta ny fattning eller enbart lägga en volt för att få henne mer uppmärksam på mig. Riktigt bra framridnings knep som jag rekommenderar varmt. Sedan la jag in kombinationen för att vi helt enkelt behöver träna på det. Jag la in studsen för att det är stärkande och man måste ha ett jämnt tempo för att det ska stämma. Sedan valde jag att lägga vinkelsvängar och båge för att jag anser att det är nyttigt. Då måste jag vara fokuserad och hitta vägen som stämmer.  Sen viktigt att tänka på under transportsträckorna är att ha ett jämnt tempo och om man måste öka eller samla galoppen så är det enbart här man gör det. Nu så, anledningen till att jag började med att skriva att man ska kunna hoppa alla hinder åt alla håll är att då kan man faktiskt hoppa banan åt andra hållet också. Så för att vara lite övertydlig så lägger jag ut en skiss på det också:<(klicka där för at se.) Själv brukar jag rida fram, sedan hoppa fram, rida bana två 'varv' hoppa ner på ett lägre hinder sedan avrunda.

Måste skriva upp mina mål snart känner jag. Men nu ska jag läsa lite om hästens anatomi tror jag.



Kommentarer
FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

SVAR: Haha, men pengar är ju faktiskt inte allt, bara man använder sitt huvud lite och verkligen kämpar så går det mesta :)

2009-09-27 @ 21:03:31
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

SVAR: Vad roligt, hoppas att det går riktigt bra för er då! :D

2009-09-27 @ 21:34:39
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Matilda

Kul med en till hästblogg. :)

2009-09-28 @ 01:13:06
URL: http://showjumper.blogg.se/
Elin

håller me, remonten är bättre

2009-09-28 @ 15:00:30
URL: http://enlitenfux.blogg.se/
Jennifer

Bra banskiss :D

2009-10-05 @ 12:05:04
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

.

RSS 2.0