Rodeo? nej aldrig!

Då jag var liten tyckte jag att det va sjukt bra gjort för de som sitter kvar på hästarna. Sedan då häst intresset växte och lärde jag mig att hästar aldrig gör något sådant utan anledning. Jag trodde att de oinrida hästarna, pappas travare, skulle kasta mig åt fanders som rodeo på teve för att det är de oinridna hästar gör. Men sen fick man ju lite förnuft och lärde sig att: Rodeo inte är en sport utan djurplågeri. Jag förstår inte att folk kan underhålla sig med att se något sådant. Det är alltså peppade män som sätter sig upp på vettskrämda hästar. De får ett typ grimskaft att hålla i som de sliter ihop hästen med, så den blir spänd och fast i ett järngrepp. Den sparkar och slår i panik. Just framför bakknäet så går en lina spänd. Spänd ungefär som en täckesgjord, det ser helt harmlöst ut men i själva värket så just vid bakknäna så sätts "sporrar" in ordentligt i hästen så den slår och blir helt vild i försöken att komma undan den smärtan. Det är alltså ren djurplågeri, se den här videon utan att fälla en tår? nej det går inte. Det här är hemskt.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

.

RSS 2.0